تبلیغات
انگاره - روبریک Rubric
انگاره
روانسنجی- آمار و روش تحقیق و مسائل مربوط به حوزه علوم رفتاری
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

به مجموعه‌ای از سیستم‌های امتیازدهی و نمره‌ دهی در سامانه‌های آموزشی گفته می‌شود که مطابق با معیارها و استانداردهای مشخص برای ارزیابی کیفی به کار می‌روند .

نشانگان نمره گذاری

نشانگان نمره­ گذاری یا راهنمای نمره­ گذاری، به یک مجموعه قواعد منسجم گفته می­شود که برای سنجش کیفیت پاسخ یا عملکرد دانش ­آموز به کار می رود.

در ادبیات آموزشی و  در میان متخصصین تدریس و یادگیری، کلمه rubric" " عموماً به یک ابزار سنجش ساده که سطوح عملکرد را در یک تکلیف خاص توصیف می­کند و برای سنجش پیامدها در گستره ای از بافت های مبتنی بر عملکرد از کودکستان تا کالج به کار می رود، اشاره می کند.

 انواع نشانگان نمره­ گذاری: تحلیلی و کلی

یک راهنمای نمره­ گذاری، می ­تواند تحلیلی(analytical) یا کلی(holistic) باشد و یا ترکیبی از این دو باشد.

روش تحلیلی: در این روش که به آن روش امتیازبندی گفته می ­شود، پاسخ نمونه به اجزای کوچک تری تقسیم می ­شود و برای هر جزء مشخص نمره یا امتیاز جداگانه ­ای در نظر گرفته می ­شود.

نمره­ گذاری تحلیلی در کلاس درس مفید است زیرا نتایج آن می ­تواند به معلمان و دانش ­آموزان کمک کند نیازهای یادگیری و نقاط قوت یادگیرندگان را مشخص کند.

روش کلی:  روش کلی یا سراسری نمره ­گذاری که به آن روش درجه­ بندی نیز گفته می ­شود، برای سنجش کیفیت کلی پاسخ دانش ­آموز بکار می­ رود.

در روش سراسری می­ توان شیوه ­های مختلفی را برای نمره ­گذاری پیشنهاد کرد: می ­توان یک نمره دوگانه مورد استفاده قرار داد(قبول- مردود)، یا مقیاس را تا 5 واحد به شرح زیر افزایش داد.(خیلی خوب- خوب- متوسط-ضعیف-خیلی ضعیف).

ایبل (1979) درباره نمره­ گذاری با روش کلی گفته است که در مجموع این روش نمره­ گذاری آسان­ تر و سریع­ تر از روش تحلیلی است، اما دلایل توجیهی روشنی برای دادن نمرات به دست نمی ­دهد.

از این بابت روش تحلیلی نمره­ گذاری بهتر است.

اهمیت استفاده از نشانگان نمره­ گذاری

راهنمای نمره­ گذاری می­ تواند شکل ها و روش­ هایی را برای ایجاد معیارها در جهت فعالیت ها،رویدادها، رشد مفهومی و یا اهداف یادگیرندگان در کلاس فراهم کند.

این چارچوب ها ساختاری را مهیا می ­کنند که در آن کار دانش­ آموز می­ تواند رشد یابد و مورد ارزیابی قرار گیرد.

برای سنجش این اهداف بوسیله نوعی از یادگیری فعال که مطلوب دانش ­آموزان باشد، درک مطلب دانش ­آموز باید قبل از آموزش،در طول آموزش و بعد از آموزش سنجیده شود.

سنجش باید به عنوان یک مولفه جاری کلاس درس در نظر گرفته شود. در واقع هر دانش ­آموز یک فرد است و هیچ دو دانش ­آموزی نمی ­توانند دقیقاً یک چیز بدانند یا ساختارهای ذهنی یکسانی برای هر موضوع داشته باشند.

به منظور افزایش درک مطلب یادگیرندگان، زمان باید بر روی هر دو نوع سنجش تکوینی و تراکمی تمرکز کند.

اینجاست که ضرورت استفاده از راهنمای نمره ­گذاری احساس می ­شود.

 نشانگان نمره ­گذاری باعث صرفه جویی در زمان می ­شوند؛ بازخوردهای به موقع و معنادار می­ دهند و پتانسیل تبدیل شدن به بخشی موثر از فرایند تدریس و یادگیری را دارند. این ابزارها همچنین به معلمان کمک می ­کنند تا مهارت های تدریس خود را اصلاح کنند.

راکر و تامسون (2003) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که وقتی بازخورد بلافاصله پس از اتمام کار به دانش ­آموزان داده می ­شود برای کمک به آنها جهت ایجاد تغییرات مثبت در کارهای بعدی شان، نقش موثرتری دارند.

 

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 16 اسفند 1394
سه شنبه 17 مرداد 1396 05:04 ق.ظ
What's up all, here every person is sharing such experience, so it's fastidious to read this webpage,
and I used to pay a visit this web site every day.
یکشنبه 21 خرداد 1396 08:20 ق.ظ
Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues.

When I look at your website in Chrome, it looks fine but when opening in Internet
Explorer, it has some overlapping. I just wanted to
give you a quick heads up! Other then that, terrific blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی